Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
    Stina Knutsson
    Deltagare

Vi använder Aeroneb inhalator på op. i Malmö till. Som skydd för anestesiapparaten (Drägers Zeus) använder vi Servo Duo Guard Inhalationsfilter som vi sätter på apparaten. Vi tar bort patientfiltret och sätter tillbaka det efter inhalationen avslutats. Slangarna kasseras efter patienten avslutats.

Man vill nu byta inhalationsfiltren mot ISO Gard Hepa Light maskinfilter. Jag kan inte hitta någonstans att de är godkända för läkemedel utan endast bakterie/virusfilter. När jag kollar runt ser jag att några sjukhus verkar använda dem ändå. Andra har kvar patientfiltret kvar bakom Aeroneben plus maskinfilter och kasserar inte slangarna. Patientfiltret är enligt tillverkaren enbart bakterie/virus och det borde väl därför bli läkemedelsrester i slangarna från pats utandningsluft?

Det verkar finnas många olika sätt att tänka på och olika rutiner. Skulle vara tacksam om ni kunde berätta vilka filter ni använder (gärna produktnamnet), hur ni gör med t ex slangar efteråt m.m.

Hej

På Danderyds Sjukhus i Stockholm har vi en park av Getinge Flow-i och Flow-c. Getinge rekommenderar inte att nebulisera läkemedel alls i anestesikretsen men vi blev under Covid tvungna att hitta en lösning som fungerade.

Vi använder i dag inget apparatfilter endast Vyarie Vital Signs HMEF filter (M1135230) patientnära. Detta har ett löst knä så att Aeroneb kan placera mellan filter och knä. Efter nebulisering byts filtret men inte slangar i övrigt. Är det enpatientsslangar byts slangarna efter op-slut, är det flergångsslangar sitter dessa kvar till op-dags slut. (Ja, självklart byts filter mellan patienter oberoende av om det är en- eller flergångsslangar) Vi har efter införande av detta handhavande inte haft några problem med läkemedelsrester i andningscirkelns patientkasett.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.