Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
    Ann G Wallöf
    Deltagare

Jag skulle vilja höra era erfarenheter av NO behandling, vi har använt det länge men nu den senaste tiden har personalen blivit påverkad negativt. De mår illa, får stickningar i ansiktet, blir hesa och får yrsel. Vi har utsug till våra ventilatorer. Vi har även mätt flertalet gånger och kan inte hitta några läckage. Har någon liknande problem?

Stina Knutsson
    Deltagare

Hej, vi använder lustgas till barnsövningar och har inte märkt några problem. Har både utsug som man kopplar direkt på en dubbelmask som används vid nedsövning. Har även sövt på annan enhet med vanlig mask och utsug som hänger från taket och hålls nära patienten men där är det betydligt mer läckage och man kan känna lukten när man använder Sevo.

Staffan Sundling
    Deltagare

Hej.

Som jag förstår det handlar frågan om kväveoxidbehandling.

Vi på BIVA och CIVA på Akademiska har sedan början på förra året tagit bort rutinen att använda utsug vid NO-behandling via InoMAX. Utsugen skapade ibland problem pga vätskeansamling i utsugsballongen. Teoretiska beräkningar talar för att koncentrationen NO och NO2 i ett väl ventilerat rum blir mycket låga.

NO-behandling är en sällanprodukt hos oss varför det skulle vara svårt att göra statistik. Men min uppfattning är att upplevda besvär hos personalen inte har ökat sedan rutinförändringen.

De högsta lokala koncentrationerna NO och NO2 uppnås sannolikt vid uppstartskontroller och rensning av systemet, då man flödar höga koncentrationer precis i närheten av personalen.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.